PRESSEMEDDELELSE: Ny dansk forskningsorganisation skal gøre os klogere på byudvikling

Kraks Fond Byforskning skal med et årligt budget på otte millioner kroner og en unik kobling af data fra Danmarks Statistik undersøge, hvordan den økonomiske udvikling i byer kan skabe vækst og velstand i det danske samfund.

Hvor mange penge bruger vi på grønne områder, nye facader og andre byforbedringer, og hvad er effekten? Hvorfor bliver de små bysamfund affolket? Hvor mange danske jobs ryger hvert år til udlandet, og hvor mange vender tilbage? Det er nogle af de spørgsmål, Kraks Fond Byforskning skal besvare.

Kraks Fond Byforskning baserer forskningen på registerdata fra Danmarks Statistik. Ifølge direktør Lars Pico Geerdsen giver dette udsigt til unikke resultater.

“I Danmark har vi en særlig stor mængde data, fordi vi registrerer os med cpr-nummer i de fleste af livets forhold. Uddannelse, bopæl, beskæftigelse, pension, lægebesøg, offentlige ydelser osv. Vi har også tal på, hvad virksomheder producerer i de forskellige dele af landet. Det helt unikke er, at forskere kan få adgang til at koble alle disse oplysninger sammen. Mange andre lande ligger også inde med registerdata, men det er yderst sjældent, at det enten tillades eller er muligt at koble alle oplysningerne sammen, som vi kan i Danmark. Oven i det kan vi følge folk op til 30 år tilbage i tid, hvilket er helt centralt for at forstå for eksempel flyttemønstre og byers udvikling”, siger Lars Pico Geerdsen.

Kraks Fond Byforskning bruger oplysningerne til at undersøge sammenhænge mellem arbejdsmarked, uddannelse, sundhed, social arv osv. og koble det med forhold som boligformer, hvor i landet man vælger at bo og arbejde, hvordan vi flytter rundt, og hvad der får os til at flytte.

“Vores resultater henvender sig bredt til interesserede borgere og forskere og til beslutningstagere i erhvervsliv og politik, som får nye redskaber til at planlægge og handle”, siger Lars Pico Geerdsen.

Kraks Fond Byforskning har et årligt budget på 8 millioner kroner. Projekterne udarbejdes primært af organisationens egne forskere, men vil også ske i samarbejde med eksterne forskere inden for byforskningsfeltet.

Om Kraks Fond Byforskning

Kraks Fond Byforskning er en forskningsorganisation oprettet af Kraks Fond, der er en erhvervsdrivende fond. Kraks Fond yder også med udgangspunkt i fondens vedtægter støtte til almennyttige formål. Kraks Fond har gennem sit tidligere ejerskab af Kraks Forlag arbejdet med løsninger, som gør det lettere at leve og arbejde i Danmarks voksende byer. Kraks Fond ser en direkte linje fra de vejvisere, som Kraks Forlag har udgivet de sidste 200 år, til den forskningsbaserede viden om byers velstand og vækst, som Kraks Fond Byforskning i dag er sat i verden for at offentliggøre.

Kraks Fond Byforskning arbejder på tværs af økonomiske, sociologiske og geografiske problemstillinger og igangsætter projekter inden for temaerne: Byernes udvikling, Boliger i byen og Virksomhederne i samfundet. Organisationen har seks forskningsmedarbejdere og samarbejder med både danske og internationale forskere.

Kraks Fond Byforskning arbejder uafhængigt af politiske og økonomiske interesser.

Download pressemeddelelsen.

Om direktør Lars Pico Geerdsen

42 år, cand.polit. og ph.d. i økonomi fra Københavns Universitet. Har en baggrund som afdelingsleder i SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og seniorforsker i Rockwool Fonden. Siden 2002 ekstern lektor på Sociologisk Institut, Københavns Universitet.

Mere information

• Direktør Lars Pico Geerdsen • T: 53 63 59 19 • E: lpg@kraksfond.dk